Mot framtiden

I fredags för en dryg vecka sedan träffade jag och Micke de nio pedagoger som ska börja arbeta på Kästa förskola i augusti. Nio själar med unika kunskaper och unika erfarenheter möttes för en heldag tillsammans.

Äntligen är vi här! Alla dessa värden, tankar och idéer som har snurrat i mitt huvud blir viktiga och riktiga först när det finns mottagare och detsamma gäller såklart för dessa pedagoger. Hela dagen bubblade av tankar, funderingar och idéer. Återigen är det först när det är på riktigt som det blir meningsfullt och vise versa. Men precis som flera uttryckte så gör detta möte också att vi vill resa till framtiden nu och starta igång med allt det som vi pratar och pratar om.

Vi startade med frukost tillsammans där alla fick presentera sig. På dagordningen stod sedan viktiga värden som ska genomsyra allt på Kästa förskola och skola, ett utkast av verksamhetsplanen och en rundvandring på bygget. Dagen avslutades med en kort introduktion av google drive. Denna introduktion blev inte riktigt som jag tänkt mig då nätet svek oss så det blir att återkomma till den punkten.

IMG_7930-ANIMATIONEtt ”hoppfullt” team som har siktet riktat mot framtiden!

Mina reflektioner från denna dag är samsyn, barnfokus, argumentering och delaktighet.

Med samsyn menar jag att vi är överens om en del saker redan från början. Förskolans värdegrund sätter standarden för hela verksamheten. Vi var överens om att vi måste andas värdegrund i allt vi gör och vi måste också reflektera och diskutera begrepp i vår värdegrund för att veta vad vi menar när vi pratar om exempelvis delaktighet. Vi är idag överens om att vi måste leva efter vår värdegrund men vi måste bli överens om hur vi ska göra detta.

I flera diskussioner under dagen återkom vi till barnets bästa och fokus på barnen och barns delaktighet. Detta är en grundinställning som såklart är självklar att vi ska ha, men min erfarenhet är att det är lätt att tycka en sak och göra en annan. Vi vuxna måste ansvara för att barnens bästa sett utifrån olika glasögon är det som är grunden i allt vi gör och i alla våra reflektioner. Det som är det bästa för ett barn är inte nödvändigtvis det bästa för ett annat barn och samtidigt kan det bästa för gruppen som helhet vara något annat. Dessa ställningstaganden ställs vi inför flera gånger om dagen och kommer att behöva återkomma till ofta i våra diskussioner och reflektioner.

Flera av våra diskussioner blev av argumenterande sort vilket jag anser vara den professionella sorten av diskussion. I förskolan ska vi inte bara tycka utan vi måste kopplat till vårt uppdrag argumentera för att driva en kvalitativ utveckling.

Tusen tack alla pedagoger på Kästa förskola för en fin dag tillsammans med er!

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*